Menu

Reactie ADT op artikel Tubantia 19 februari 2014

19 feb, 2014

Naar aanleiding van het artikel in de Tubantia van 19 februari 2014 en de reacties daarop, kunt u hieronder de reactie van Area Development Twente (ADT) lezen.

De casus van de Poolse luchthaven Gdynia- Kosakowo is bekend bij ADT. In juli 2013 heeft de Europese Commissie aangegeven een formeel onderzoek in te stellen naar mogelijke staatsteun voor deze luchthaven in Polen. Deze luchthaven is eigendom van de gemeenten Gdynia en Kosakowo en het management wordt verzorgd door de luchthaven Gdansk. De luchthaven Gdansk is eigendom van de gemeente, de regio en de staatsonderneming Polish Airports en de gemeente Gdynia. Dit onderzoek was overigens een één van de ruim 40 luchthavens die momenteel worden onderzocht door de Commissie.

Gdynia: niet marktconform

In de casus van Gdynia is de Commissie tot de conclusie gekomen dat een reeds verleende bijdrage van de 22 miljoen euro niet marktconform is geïnvesteerd en dat deze investering niet verenigbaar is met de doelstellingen van de Europese Commissie, gezien de concurrentie met de nabij gelegen luchthaven in Gdansk en de daar reeds aanwezige capaciteit. De conclusie van de Commissie is dat de betrokkenen in Polen onvoldoende hebben kunnen aantonen dat de investering van de publieke aandeelhouders een marktconforme investering is geweest. Deze conclusie is in juli 2013 bekendgemaakt. In tweede instantie is door de Commissie onderzocht en nu vastgesteld dat de reeds verleende staatssteun ook niet verenigbaar is met de doelstellingen van de Europese Commissie. Van de hele financiering van 52 miljoen euro moet een deel, 22 miljoen euro, worden terugbetaald.

Verschillen

Er zijn kenmerkende verschillen met de casus Gydnia, namelijk, in de casus van luchthaven Twente is er sprake van een concessie aan een private luchthavenoperator en investeerder. De overheid staat op grote afstand.  De private sector moet immers, naast een bijdrage van de overheid, financieren met eigen en vreemd kapitaal en bij afloop van de concessie komen de eigendommen weer in handen van Area Development Twente. Verder is er sprake van een melding vooraf, niet achteraf.

Twente airport: aantoonbare marktvraag

Luchthaven Twente is een luchthaven met een aantoonbare marktvraag, die op eigen kracht kan concurreren met andere regionale velden. Daarbij geeft de bestaande baanlengte de luchthaven Twente een voordeel.

ADT is in informeel overleg met medewerkers van de Europese Commissie om hen volledig te voorzien van alle door de Commissie gevraagde informatie voordat een formeel verzoek wordt neergelegd bij de Europese Commissie. 

Deze Poolse casus verandert de situatie rond de Luchthaven Twente case niet.

Prijsaanvragen

De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht
Uw verzoek is verstuurd.

Bezichtiging aanvragen

De vragen die zijn aangegeven met een * zijn verplicht
Uw verzoek is verstuurd.